ELEKTRIČNI KLAVIR

ANG: electric piano; NEM: Elektroklavier, elektrisches Klavier, Elektro-Piano, E-Piano; IT: pianoforte elettrico.

ET: Grš. lektron = jantar (električni pojavi so bili prvič zaznani na jantarju) (‹KLU›, 174); srednjeveško lat. clavis (množina: claves) = tipka, (-e), iz lat. clavis = ključ. Razvoj pomena iz srednjeveške lat. se pojasnjuje s funkcionalnim razumevanjem tipk na glasbilu: tipke (claves) so rabile za odpiranje in zapiranje dotoka zraka na orglah. Kasneje se je pomen prenesel na vsa glasbila, na katerih se strune vzbudijo s tipkami (‹KLU›, 375).

D: »Skupni naziv za elektromehanične instrumente s tipkami … Zvok se praviloma proizvaja kot pri akustičnem klavirju, tj. s pritiskom na tipko kladivce udari v struno, katere nihaje prevzame magnetni odmevnik (pick-up) in jih ojača po električni poti. Nekateri električni klavirji namesto strun uporabljajo magnetne paličice ali ploščice (rhodes) ali pa struna zaniha s kovinskimi ploščami (clavinet ).« (‹RUF›, 124–125)

KM: V KR električnih glasbenih instrumentov smo se zamejili od pojma »elektromehanski instrumenti«, h katerim se v D uvršča e. k. V ‹RAN›, 280, najdemo kot delno sopomenski z e. k. izraz elektronski klavir, pri katerem se, v nasprotju z e. k., zvok proizvaja po čisto elektronski poti. Vendar je v ‹GRI›, I, 654, e. k. »elektronsko amplificiran instrument s tipkami«, kar pomeni, da bi se ga upravičeno lahko uvrstilo med elektronske glasbene instrumente. Verjetno je zato v ‹GR6›, VI, 106, e. k. povsem sopomenski z elektronskim klavirjem. Toda v ‹GRI›, I, 692, je elektronski klavir »naziv, ki se uprablja za neke tipe elektronskih klavirjev, ki so povsem elektronski, tj. instrumenti, v katerih je sistem za ustvarjanje zvoka sestavljen iz elektronskih oscilatorjev«. (V ‹EH›, 74, kjer se opozarja na razliko med pridevnikoma »električni« in »elektronski«, pa tudi KM električnih glasbenih instrumentov, elektroakustičnih glasbenih instrumentov in elektronskih glasbenih instrumentov). V ‹RUF›, 125, se med elektronske klavirje uvršča digitalni klavir, pri katerem se »navaden zvok klavirja posnema povsem elektronsko. Originalni zvok klavirja (npr. slavnih proizvajalcev, kot sta Bechstein ali Steinway) se snema z mikrofonom, nato se ga digitalno shrani v instrument ter se s pritiskom na tipko ponovno pretvori v analogni zvok. Naprednejši modeli razpolagajo še z vrsto dodatnih zvočnih registrov, kot so spinet, čembalo, honky-tonkČeprav je v tem primeru dokaj nemogoče razlikovati e. k. od elektronskega klavirja, glede na problematično razlikovanje med električnimi glasbenimi instrumenti, elektroakustičnimi glasbenimi instrumenti in elektronskimi glasbenimi instrumenti (gl. KR električnih glasbenih instrumentov, elektroakustičnih glasbenih instrumentov in elektronskih glasbenih instrumentov), se predlaga tudi, da se e. k. pusti v skupini elektronskih glasbenih instrumentov, saj vse navedene potencialne razlike med e. k. in elektronskim klavirjem ostajajo večno diskutabilne.

KR: V ‹P›, 75, se – kot ANG-, NEM-, FR-sopomenke z e. k. – navajajo »Néo-Bechstein piano«, »Néo Bechstein Flügel« in »Néo-Bechstein piano«. To je napačno, saj ti pojmi označujejo samo eno od podvrst e. k. (gl. ‹RUF›, 337).

GL: clavinet, elektrokord, elektronski glasbeni instrumenti, rhodes.

‹BKR›, V, 31; (GRJ), I, 329; ‹HI›, 142

Dodaj odgovor