NEM: Clusterkomposition, Cluster-Komposition.
ET: ♦Grozd♦.
D: Naziv za posebno tehniko uporabe ♦grozda♦, pri katerem se njegova artikulacija, tj. ustvarjanje, skladanje ♦grozda♦, v končni fazi izenačuje s skladbo.
KM: V ‹G›, 52, se navaja primer iz Žalostinske žrtvam Hirošime K. Pendereckega, iz katerega je jasno vidno, kako se strogo nadzorovano ustvarjajo ♦grozdi♦, razporejeni na 24 violin, 10 viol, 10 violončel in 8 kontrabasov (gl. primer spodaj). Vendar pa ta skladba Pendereckega ni zgled čiste ♦skladbe iz grozdov♦, saj se v nekaterih delih sploh ne uoprabljajo ♦grozdi♦, ampak nove možnosti artikulacije na godalnih instrumentih (gl. D 4 ♦šuma♦ in KR ♦glasbe šuma, hrupa♦).
Primer za čisto s. g. – ki je potem tudi primer za ♦skladbo iz grozdov♦ – je Ligetijeva Volumina za orgle, za katero sam avtor pravi, da je sestavljena izključno »iz stacionarnih in različno premikajočih se ♦grozdov♦« (LIGETI 1967: 1).
S. g. je tipičen primer za postopke, pri katerih se posamezne vrednosti ♦višine tona♦ izgubijo v ♦grozdih♦, kot pri specifični ♦teksturi♦, in se zato ta rezultat meri po (statističnih) kriterijih ♦gostote, spremembe gostote, stopenj gostote♦.
KR: Obe obliki NEM-zapisa sta enakovredni.
Pojem je zelo primeren za označevanje določenih postopkov, zlasti v šestdesetih letih 20. stoletja, vendar je nenavadno dvopomenski, tj. pomeni tako s. g., kot tudi ♦skladbo iz grozdov♦ (podobno kot ♦Klangkomposition♦). Zaradi praktičnosti ga je vendarle najbolje uporabljati v izvirni NEM-obliki.
GL: ♦grozd♦, ♦gostota, sprememba gostote, stopnje gostote♦, ♦mikropolifonija♦, ♦permeabilnost♦, ♦polje♦, ♦skupek tonov♦, ♦statistična glasba♦, ♦tekstura♦.
PRIM: (♦Clusterkomposition♦), ♦skladanje zvoka♦ = (♦Klangkomposition♦), ♦skladba z grozdi♦ = (♦Clusterkomposition♦)
‹GL›, 78–80; STEPHAN 1972